Wednesday, December 15, 2010

Rakan Alam sedari kepentingan air


Murid-murid sekolah tekun dalam aktiviti mewarna.

Utusan Malaysia (16/12/2010)

SUSULAN daripada penyertaan mereka melalui program sehari bersama Rakan Alam Sekitar, baru-baru ini, lebih 300 orang pelajar dari sekolah-sekolah di kawasan Parlimen Pensiangan, Keningau, Sabah, kini menyedari kepentingan peranan sungai dan laluan air terhadap persekitaran selain daripada menjadi sumber bekalan air, pengangkutan dan tempat rekreasi utama.

Para pelajar dari Sekolah Kebangsaan (SK) Ambual, SK Magatang, SK Penagatan Laut, SK Sodomon, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Nabawan dan SMK Keningau dalam kawasan Parlimen Pensiangan telah berkumpul di SK Ambual untuk menyertai acara Rakan Alam Sekitar Pensiangan 2010.

Peserta yang terdiri daripada usia tujuh hingga 17 tahun itu telah mempelajari pelbagai ilmu tentang peranan sungai melalui pelbagai kegiatan yang diadakan seperti peraduan melukis dan mewarna hingga kepada uji kaji mudah bagi menentukan dan mengukur tahap kualiti air dan organisma yang hidup di situ.

Kebanyakan masyarakat di kawasan itu bergantung kepada sungai untuk keperluan seharian mereka, termasuk memasak, mandi dan mencuci.  Sungai juga berfungsi sebagai salah satu bentuk pengangkutan dan penting dalam menyokong ekosistem Sabah. 

Projek itu yang disokong oleh Chemical Company of Malaysia Berhad (CCM) telah menyediakan pelbagai aktiviti untuk para pelajar dalam meningkatkan kefahaman mereka tentang kepentingan sungai dalam ekosistem kita. Mereka juga dididik mengenai kepentingan pemuliharaan sungai dan kesan negatif akibat pencemaran sungai.

Program tersebut telah dirasmikan oleh Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Tan Sri Joseph Kurup, merangkap Ahli Parlimen Pensiangan.  Program Rakan Alam Sekitar dilancarkan di seluruh negara pada tahun 2009 oleh Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar bagi mendorong masyarakat untuk menghargai dan bertanggungjawab terhadap pemuliharaan alam sekitar dalam membendung pencemaran.

Program tersebut yang dilaksanakan di bawah jawatankuasa Rakan Alam Sekitar telah ditubuhkan dalam setiap kawasan Parlimen bagi menyelia, memantau dan menyokong pelbagai kegiatan untuk meningkatkan kesedaran tentang alam sekitar serta menggalakkan penyertaan masyarakat dalam penjagaan kebersihan dan keselamatan alam sekitar.

No comments:

Post a Comment